Friday, May 07, 2010

تحصیل دکترا در هلند

شما در زمان تحصیل در در دکترا در هلند، دانشجو محسوب نمیشوید. شما به عنوانه کارمند استخدام میشوید، دوره قرارداد ۴ سال است و مسئولیت شما نوشتن پایان نامه دکترا، و کمک در تدریس است. لینک‌های جستجو برای در‌های دکترا را در سایت‌های پست قبلی‌ پیدا کنید.

شما برای تحصیل در هلند بورس نمیگیرید، بلکه به عنوانه کارمند، حقوق می‌گیرید. به حقوق شما، مالیات تعلق می‌گیرد. اگر در این کشور حدود ۵ سال مالیات بدهید، میتوانید در صورت علاقه، و یادگیری زبان هلندی، اقامت دائم هلند را بگیرید. یعنی‌ بعد از یک سال از اتمام دکترا این امکان را دارید.

با حقوق یک دانشجوی دکترا، میتوانید به خوبی زندگی‌ کنید، در صورت تاهل، میتوانید هزینه همسر را نیز بدهید.

زبان هلندی، برای تحصیل در دکترا لازم نیست. هلندی‌ها اکثرا انگلیسی‌ را به راحتی‌ صحبت میکنند. اما شما انگیزه یادگیری هلندی نخواهید داشت، مگر اینکه از ابتدا شروع کنید. زبان هلندی، وضعیت اجتماعی شما رو بهبود میدهد، و برای گرفتن گواهینامه کمک می‌کند، و برای کارت اقامت لازم است.

بازی دانشگاه‌ها برای مقطع فوق لیسانس بورس میدهند.

مشکلات هلند:

  1. آب و هوا با ایران متفاوت است. زمستان‌ها طولانی و تاریک و برای بسیاری افسردگی آور است.این مشکل بستگی به چگونگی‌ زندگی‌ شما دارد. باید فعالیت‌های ورزشی... داشته باشید.
  2. دکترهای هلندی، به خصوص، دندان پزشک ها، از لحاظه مهارت و رسیدگی اصلا خوب نیستند. مشکلات عمده مثل جرّاحی در ایران به نظر بهتر دارمان میشوند. اما از جهت هزینه دارمان، اینجا همه بیمه دارند و شما مشکل مالی‌ نخواهید داشت.
  3. از جهت اجتماعی، امکان ارتباط زیاد نیست. به خصوص برای دانشجوی دکترا چون کلاس درس ندارید و همکلاسی هم ندارید. نظر هلندی‌ها در مورد خارجی‌‌ها و به خصوص مسلمان‌ها مثبت نیست. با شما مودبانه برخورد میکنند، اما به شما نزدیک نمیشوند و فاصله را حفظ میکنند. یاد نداشتن زبان هلندی فاصله را بیشتر می‌کند. اما شما میتوانید با دانشجوهای کشورهای دیگر دوست شوید. اینجا دنشجهای خارجی‌ از تمام کشور‌ها زیاد پیدا میشود.





No comments: